Italian Baroque Era Painter, ca.1665-1731 Related Paintings of CARLEVARIS, Luca :. | The Reception of Cardinal Cesar d Estrees (detail) | The Sea Custom House with San Giorgio Maggiore fdg | View of the Wharf from the Bacino di San Marco g | The Bridge for the Feast of the Madonna della Salute gfh | The Rialto Bridge d | Related Artists:
ulrika eleonoraUlrika Eleonora d.y., född 23 januari 1688, död 24 november 1741, var regerande drottning av Sverige 1719-1720, dotter till Karl XI och Ulrika Eleonora av Danmark, syster till Karl XII samt kusin till August den starke, Fredrik IV av Danmark och Fredrik IV av Holstein-Gottorp.
Hon gifte sig 24 mars 1715 med Fredrik av Hessen, den blivande Fredrik I, men förblev barnlös.
Ulrika Eleonora föddes den 23 januari 1688 på Stockholms slott som dotter till kung Karl XI och Ulrika Eleonora d.ä. Under barndomen förbisågs hon av alla för sin äldre, livligare och mera begåvade syster Hedvig Sofia.
Så snart hon blivit giftasvuxen fick hon många friare, bland andra blivande Georg II av Storbritannien och arvprins Fredrik av Hessen-Kassel. Redan 1710 begärde denne hennes hand, men deras trolovning tillkännagavs inte förrän den 23 januari 1714. Bilägret firades den 24 mars 1715.
Under Karl XII:s vistelse utomlands var hon, efter Hedvig Sofias död (1708), den enda myndiga medlemmen av kungahuset inom riket om man borträknar hennes åldriga farmor (Hedvig Eleonora).
I slutet av 1712 eller början av 1713 hade Karl XII tankar om att göra sin syster Ulrika Eleonora till regent, men fullföljde inte denna plan. Det kungliga rådet däremot övertalade henne att bevista dess sammanträden för att i henne erhålla ett stöd. Första gången hon infann sig i rådet, 2 november 1713, beslöts också om sammankallande av en riksdag. Det s.k. rörelsepartiet vid denna riksdag ville att prinsessan i kungens frånvaro skulle göras till riksföreståndarinna "såsom närmaste arvinge till kronan och regementet". Detta förslag motarbetades av Arvid Horn och rådet, som fruktade att svårigheterna för en ändring av regeringssättet därigenom skulle ökas. Prinsessan visade emellertid ständerna stort intresse för landets angelägenheter. I sina brev till kungen uppmanade hon honom att återvända hem och varnade honom för möjliga följder av hans frånvaro. Med hans samtycke undertecknade hon under den följande tiden alla rådets skrivelser, utom dem som var ställda till honom, för i sin egenskap av vice regent var hon ett med kungen enligt dennes uppfattning. Mera sällan deltog hon i rådets förhandlingar.
Nicolas Dipreb Paris; fl 1495; d by 14 March 1532). French painter. Documents describe him as parisianus, and he appears to have belonged to a family of painters from Ypres or Amiens. His father, Nicolas Dipre the elder ( fl 1464, d before 1508), known as Colin d'Amiens, worked as a painter in Paris and was sufficiently well known in 1481 to be commissioned to produce a design for the tomb of Louis XI; his grandfather was probably the Andre d'Ypres documented in Amiens from 1435 to 1444. Nicolas Dipre is first referred to in 1495 in Avignon, where he worked for the rest of his life, gaining a widespread reputation.
Morgan, Evelyn DeEnglish, 1855-1919
Painter, wife of William De Morgan. She was a pupil of her uncle, the painter Roddam Spencer Stanhope. In 1873-5 she attended the Slade School of Art, London. While there, she was awarded a Slade scholarship entitling her to financial assistance for three years. The scholarship required that she draw in charcoal from the nude, but she eventually declined it because she did not wish to continue working in this technique, although she excelled in it. She was influenced by the work of the Pre-Raphaelite artists and became a follower of Burne-Jones. In 1877 she first exhibited at the Grosvenor Gallery, London, and continued to show there thereafter. From 1875 she spent several winters in Florence working and studying; some of her work is reminiscent of Botticelli, possibly because of her visits to Florence. She often depicted women in unfamiliar ways though in a manner more in tune with a female perspective.